Les ciutats amagades

Com trobar vols barats? 5.


Les tarifes amb Ciutats Amagades

Sí, sona molt misteriós. Però què significa?

La veritat és que és força senzill. Bàsicament consisteix a agafar un vol des del nostre punt de sortida A fins al punt d’arribada C, amb escala a B. D’aquesta manera, el primer vol serà de A a B. Aquí podrem abandonar l’aeroport i no agafar el vol de B a C. I això moltes vegades és moooolt més barat que el propi vol directe de A a B per sí sol!

Però, per què passa?

Aquestes variacions de preu poden semblar estranyes, però es tracta bàsicament de guanyar a la competència. Posem pel cas que la companyia imaginària CatAir volés Lleida – Barcelona i Lleida – Madrid (MAD) directe. Com que segurament no tindria competència perquè ni Déu vola a l’Aeroport d’Alguaire, podria posar els preus que volgués en aquests vols. CatAir no vola BCN – MAD. Així doncs, algú que vulgui volar amb CatAir de Barcelona a Madrid hauria de fer escala a Lleida. I aquí ve el gran què: hi ha tanta competència en els vols directes BCN – MAD, que CatAir hauria de baixar els seus preus per a fer atractiu el vol. Els hauria de baixar fins i tot més que els preus dels vols directes, perquè qui pagaria un vol més car per fer una escala? Per tant al final, i com que CatAir hauria hagut d’abaixar els preus al seu vol BCN – MAD amb escala a Lleida per culpa de la competència que té, podria ser aquest vol acabi sortint més barat que el vol directe BCN – Lleida, tot i fer-lo!

No hem de pensar que un vol més curt serà més barat. A les companyies i a les seves estranyíssimes formes de posar preu als bitllets els importa ben poc els quilòmetres que volis. Simplement volen guanyar-hi el màxim de calés i ser més atractius que la competència.

I passa sempre?

Evidentment que no passa sempre. Per Internet es diu que la Comunitat Europea va legislar sobre aquesta pràctica, i va dir que les companyies han de satisfer totes les demandes dels seus clients, fins i tot deixar-los començar el viatge en una escala o fer sortir l’equipatge al punt on el passatger decideixi. De totes maneres, amb la irrupció de les companyies low-cost a Europa gairebé no és necessari utilitzar-ho i pràcticament ha desaparegut, com al Sud-Est Asiàtic. Sí que va molt bé en la resta de continents, i pot variar molt d’un dia a l’altre, depenent de les ofertes i descomptes de les companyies oferint el vol directe i de les reaccions de la competència que ofereixi el vol amb escales.

És legal?

Legal, ho és. Com ho és anar al restaurant i no acabar-te un plat. Tu has comprat el vol; la companyia no et pot obligar a utilitzar-lo tot. De totes maneres no els fa massa gràcia, i fins i tot han denunciat una web que oferia aquesta opció a les cerques de vols. American Airlines, per exemple, diu que no és ètic, com si poguessin decidir què ho és i què no. I altres, amb tics yanqui-capitalistes, defensen les companyies aèries i t’animen a no fer-ho. Però, al cap i a la fi, qui en té la culpa?

Les regles de les Ciutats Amagades

Hi ha una sèrie de punts (o regles) a tenir en compte a l’hora d’agafar aquests tipus de vols, per a no acabar fent-nos-hi mal. Són les següents:

  • Portar poc equipatge. Hem de mirar de portar-ne el mínim possible, ja que no volem facturar-lo de cap manera. L’equipatge aniria fins a la destinació final, i no sortiria a l’escala (tot i que hi ha gent que diu que això es pot demanar a la companyia). En casos on el personal insisteixi en facturar-lo (per exemple, perquè hi ha poc espai a cabina), s’ha d’insistir també que es necessita l’equipatge a mà pel que sigui (medicaments, documents…).
  • Comprar el bitllet a través de la companyia aèria. Si ho feu a través d’una agència (ja sigui on-line o presencial) la companyia pot cobrar-li la part que us heu estalviat, i fins i tot multar-la. Normalment, però, és per agències on trobarem el millor preu.
  • No posar el número de Viatger Freqüent. La companyia et pot cancel·lar les milles que tinguis acumulades si se n’adona que ho fas molt sovint, però el més segur és que si ho fem poc no hàgim de patir. A més, si tens els diners i el temps per denunciar la línia aèria, segurament se’t tornin aquestes milles.
  • Estar preparat per eventualitats. Pot ser que el primer vol es cancel·li pel que sigui, i que la companyia t’ofereixi una alternativa fent escala a un altre lloc. Si aquest és el cas, evidentment hem d’insistir que volem fer escala on la havíem de fer, perquè allà hem quedat amb algú un moment, o pel que sigui.
  • Només reservar bitllets d’anada. Obvi, no? No ens interessa tenir la tornada des de la ciutat C perquè nosaltres hem baixat a l’escala a la ciutat B.

Com trobar-ne?

La Matriu és sense cap mena de dubta l’eina més completa per buscar aquest tipus de bitllet. Podem triar tants aeroports com vulguem de destinació i especificar on volem fer l’escala, i ens dóna el preu més barat. La Matriu, però, ja sabem que no ven: haurem de buscar el vol en un cercador que ho faci.

Kayak és potser la manera més fàcil de fer-ho. Té la opció més útil de totes, quan busquem un vol: podem triar l’aeroport on volem fer escala d’entre els disponibles! Així no hem d’estar matant-nos-hi buscant l’escala entre tots els resultats. Molt fàcil!

Exemples?

Det-diCom hem dit, això passa a tot arreu del món menys on hi ha companyies de baix cost volant, ja que els preus que ofereixen estan molt per sota del que qualsevol companyia normal està disposada a oferir.

Det-esc

Imaginem-nos, per exemple, que volem volar des de Nova York (JFK) a Detroit (DTW) el 17 d’octubre de 2015. Si realitzem una cerca directe, el preu es dispara, ja que Delta és la única companyia que ofereix el vol sense escales. En canvi, si busquem volar a un altre aeroport, per exemple a Sant Louis (STL), farem escala a DTW i pagarem moltíssim menys!

Respon